Ce sunt obiectivele SMART ?
SMART este un acronim al caracteristicilor considerate esenţiale în formularea obiectivelor şi anume: specifice, măsurabile, accesibile, relevante şi încadrate in timp.
Utilizarea obiectivelor SMART în scrierea planului de afaceri are rolul de a vă ajuta să păstraţi planul de afaceri cât mai scurt, clar şi focusat pe obiectivele generale ale afacerii. În acelaşi timp, realizate corect, acestea au rolul de a oferi repere constante în evaluarea rezultatelor obţinute pe parcurs.
1) SPECIFIC – furnizează informaţii despre caracteristicile specifice unui anumit obiectiv . Obiectivul indică exact ceea ce se doreşte să se obţină şi nu lasă loc de interpretări.
Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu Specific, utilizaţi întrebari precum:
– Cine este implicat?
– Ce anume dorim să obţinem?
– Când trebuie facut?
– Unde este realizat?
– Care sunt cerinţele şi limitările?
– De ce este nevoie să facem asta?
Nu este obligatoriu ca un obiectiv să raspundă la toate întrebarile de mai sus în acelaşi timp.
2) MĂSURABIL – prezintă aspecte cantitative si calitative ale unui obiectiv care pot fi măsurate cu unităţile de măsură cunoscute. Un obiectiv care nu are o modalitate de măsurare este ca un meci de fotbal in care nimeni nu ţine scorul: toată lumea aleargă, dar nimeni nu ştie cine a câştigat. Cifrele sunt o parte esenţială din afacere, iar ataşând cifre concrete obiectivelor aveţi posibilitatea să monitorizaţi progresul atingerii lor. Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu MĂSURABIL, utilizaţi intrebări precum:
Cât de mulţ(a)?
Cât de mulţi(e)?
Când voi şti că a fost indeplinit?
3) ACCESIBIL – înseamnă că un obiectiv poate fi într-adevar atins cu capacitatea şi resursele disponibile. De multe ori, mai ales in cazul micilor afaceri, întreprinzătorii se lasă cuprinşi de entuziasm şi îşi propun obiective nerealizabile, fie din raţiuni de cost, de timp sau de capacitate managerială. Riscul stabilirii unor astfel de obiective, dincolo de impactul negativ asupra unui potenţial investitor, este acela de a demotiva întreaga echipă implicată în afacere.
1) SPECIFIC – furnizează informaţii despre caracteristicile specifice unui anumit obiectiv . Obiectivul indică exact ceea ce se doreşte să se obţină şi nu lasă loc de interpretări.
Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu Specific, utilizaţi întrebari precum:
– Cine este implicat?
– Ce anume dorim să obţinem?
– Când trebuie facut?
– Unde este realizat?
– Care sunt cerinţele şi limitările?
– De ce este nevoie să facem asta?
Nu este obligatoriu ca un obiectiv să raspundă la toate întrebarile de mai sus în acelaşi timp.
2) MĂSURABIL – prezintă aspecte cantitative si calitative ale unui obiectiv care pot fi măsurate cu unităţile de măsură cunoscute. Un obiectiv care nu are o modalitate de măsurare este ca un meci de fotbal in care nimeni nu ţine scorul: toată lumea aleargă, dar nimeni nu ştie cine a câştigat. Cifrele sunt o parte esenţială din afacere, iar ataşând cifre concrete obiectivelor aveţi posibilitatea să monitorizaţi progresul atingerii lor. Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu MĂSURABIL, utilizaţi intrebări precum:
Cât de mulţ(a)?
Cât de mulţi(e)?
Când voi şti că a fost indeplinit?
3) ACCESIBIL – înseamnă că un obiectiv poate fi într-adevar atins cu capacitatea şi resursele disponibile. De multe ori, mai ales in cazul micilor afaceri, întreprinzătorii se lasă cuprinşi de entuziasm şi îşi propun obiective nerealizabile, fie din raţiuni de cost, de timp sau de capacitate managerială. Riscul stabilirii unor astfel de obiective, dincolo de impactul negativ asupra unui potenţial investitor, este acela de a demotiva întreaga echipă implicată în afacere.
4) RELEVANT – înseamna că realizarea obiectivului contribuie la impactul vizat de afacere. Realizarea unui obiectiv trebuie să contribuie în mod esenţial la atingerea unui obiectiv mai mare, mai general. Relevanţa obiectivului se evaluează în raport cu acest obiectiv mai general. În acest sens, el trebuie să vizeze un anumit impact.
5) Încadrat în TIMP – face referire la un anumit interval de timp, bine precizat, privind stadiul atingerii obiectivului. Indiferent că vă propuneţi să vă cresteţi afacerea cu 25% sau să adăugaţi în portofoliu încă 5 clienţi, este imperativ necesar să vă stabiliţi un interval de timp. Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu încadrat in Timp, utilizaţi întrebări precum:
– Când?
– Până când?
Vei vedea PAS cu Pas de-a lungul ,,călătoriei'': CUM răspundem la toate aceste 5 caracteristici !
5) Încadrat în TIMP – face referire la un anumit interval de timp, bine precizat, privind stadiul atingerii obiectivului. Indiferent că vă propuneţi să vă cresteţi afacerea cu 25% sau să adăugaţi în portofoliu încă 5 clienţi, este imperativ necesar să vă stabiliţi un interval de timp. Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu încadrat in Timp, utilizaţi întrebări precum:
– Când?
– Până când?
Vei vedea PAS cu Pas de-a lungul ,,călătoriei'': CUM răspundem la toate aceste 5 caracteristici !
No comments:
Post a Comment